Pelan Induk Pembangunan Francais Nasional bertujuan untuk
menetapkan hala tuju strategik yang menyeluruh bagi membangunkan sektor
industri francais di Malaysia supaya sektor ini berdaya saing, efisien dan
mampu memanfaatkan penggiat-penggiat industri francais negara. Pelaksanaan
strategi ini mengambilkira faktor jangka pendek, jangka sederhana dan jangka
panjang serta garis masa bagi mempercepat dan menyusun rancangan pelaksanaan
yang berkesan dan memasukkan sasaran sementara indikatif untuk memudahkan dan
menilai proses perancangan. Dalam hal ini, objektif-objektif pelan ini adalah
seperti berikut :
1. Menilai pembangunan industri francais
berdasarkan petunjuk utama seperti penyertaan francaisor dan francaisi bagi
perkembangan industri francais tempatan dan sumbangan industri francais kepada
ekonomi Negara
2.
Mengkaji semula dasar, strategi dan program
pembangunan semasa.
3. Menentukan
hala tuju industri francais negara ke arah menjadikan Malaysia sebagai pusat
francais di rantau Asia Tenggara dan Timur Tengah menjelang 2020.
Pelan Induk ini mempunyai matlamat untuk
meluaskan tumpuan dalam pembangunan francais daripada sektor campuran yang
lebih pelbagai disasarkan, termasuk beberapa sektor niche yang masih belum dieksploitasi sepenuhnya secara sistem
francais, seperti pelancongan perubatan, eco-tourism,
perkhidmatan dan produk pematuhan syariah serta produk dan perkhidmatan hijau. Sasaran ini
bertepatan dengan agenda pembangunan negara seperti yang telah digariskan
melalui Model Baru Ekonomi, Program Transformasi Ekonomi, Rancangan Malaysia
Kesepuluh dan Wawasan 2020.
Kepentingan
industri francais kepada Malaysia terkandung di dalamPelan Induk Pembangunan
Francais Nasional 2012-2016 meliputi dua fasa implementasi dengan fasa 1
bermula pada tahun 2012 hingga tahun 2014 dan fasa 2 daripada tahun 2015 hingga
tahun 2016. Pada tahun terakhir fasa 2 implementasi Pelan Induk Pembangunan
Francais Nasional, adalah disasarkan sejumlah 860 syarikat francais berdaftar
dengan sumbangan jualan industri francais kepada KDNK meningkat kepada 4.3%
berbanding 2.2% pada masa kini, diikuti dengan jumlah jualan francais per
kapita meningkat kepada RM1,110 berbanding RM470 yang dicatatkan sekarang.
Peratus peluang pekerjaan di dalam industri francais juga dianggarkan akan
meningkat kepada 1.3 hingga 2.5% dari jumlah keseluruhan peluang pekerjaan
negara. Pelan induk pembangunan francais akan dikaji semula bagi fasa 3 yang
meliputi tempoh dari tahun 2017 hingga2020 bagi mencapai sasaran sumbangan
kepada KDNK sebanyak 9.4% dengan bilangan sebanyak 1,140 syarikat francais
berdaftar. strategi dan 139 pelan tindakan yang berbentuk program, projek dan
inisiatif telahdikenalpasti dan digariskan sebagai tunjang mekanisme
pelaksanaan. Empat teras utama tersebut adalah seperti berikut :
- Meningkatkan daya saing industri francais Malaysia
- Transformasi perniagaan melalui francais
- Membangunkan kecekapan modal insan francais
- Mengukuhkan ekosistem francais yang lebih dinamik.
No comments:
Post a Comment