Wednesday, 23 November 2016

Faktor-faktor Pendorong Penggunaan E-dagang di Malaysia



Sebelumya, kepentingan berserta cabaran e-dagang telah dibincang dan diulaskan. Selain itu terdapat juga factor-faktor pendorong bagi penggunaan e-dagang di Malaysia.  Sudah diketahui bahawa implimentasi e-dagang adalah disebabkan oleh beberapa faktor-faktor yang menjadi pendorong dan kestabilannya di Malaysia. Oleh hal demikian antara faktornya adalah perkembangan ekonomi secara mampan, pendapatan yang lebih tinggi serta peluang keusahawanan baru akan menyumbang kepada perkembangan sektor perdagangan yang lebih pesat, ianya mendorong masyarakat Malaysia menceburi bidang perniagaan iaitu e-dagang. Saiz penduduk, proses pembandaran, perubahan gaya hidup dan corak penggunaan dijangka memberi kesan terhadap peningkatan arus perubahan dalam aktiviti borong dan runcit domestik. Di samping dapat menjana peluang pelaburan dan guna tenaga yang banyak dalam pelbagai sektor, e-dagang akan menyediakan rangkaian dalaman dan antara sektor yang lebih luas. Sejajar dengan perkembangan baru, perniagaan tradisional dan kecil akan digalakkan menaik taraf dan menerima amalan perniagaan moden bagi mempercepatkan integrasi perniagaan dengan sistem perdagangan berkembang secara cekap dan berdaya saing sejajar dengan prinsip persaingan dan perdagangan adil (Rancangan Malaysia Kesembilan 2006-2010, 2006).
Tambahan pula,  e-dagang turut memberikan faktor sosial yang berkembang  pesat seiring dengan kecanggihan teknologi dalam melahirkan pelbagai medium laman sosial yang aktif. Situasi ini mendorong pengguna  yang telah membeli atau menggunakan produk atau perkhidmatan untuk memberi maklumbalas yang positif atau sebaliknya. Malah, pengguna juga akan menyalurkan maklumat danmemberi saranan  kepada rakan-rakan dan sesiapa sahaja yang berminat untuk mencuba dan menggunakan perkhidmatan e-dagang.Dalam hal ini, pentingnya media sosial dalam e-dagang seperti facebook, whatsapp, twitter, instagram dan blog kerana ianya amat membantu dalam meluaskan perniagaan.


 Malah, kepercayaan juga merupakan salah satu faktor pendorong kepada penggunaan e-dagang di Malaysia. Faktor ini merupakan faktor asas dalam perniagaan atas talian. Kepercayaan pengguna terhadap sesebuah laman sesawang dapat meningkatkan tahap keyakinan pengguna untuk melakukan pembelian secara online ini. Melalui faktor ini kita mampu dan dapat mengetahui tahap keyakinan dan kepercayaan seseorang pengguna dalam menggunakan aplikasi yang sedia ada. Ini termasuklah dengan adanya laman sesawang produki yang bersistematik, pengurusan jual beli yang menjadi kepercayaan pelanggan yang menggunakan aplikasi tersebut.

No comments:

Post a Comment