Saban hari perniagaan berimpak tinggi di Malaysia iaitu e-dagang menjadi tumpuan dan kian digunakan oleh masyarakat di Malaysia. Malah, sehingga kini sudah ramai yang berjaya membina rangkaian perniagaan Internet. Ada yang menjual produk kesihatan, pakaian, tudung, kosmetik dan sebagainya. Malah setiap hari kita boleh lihat akan muncul 3 hingga 10 orang peniaga yang mengusahakan perniagaan secara atas talian. Ditambah pula dengan kepesatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) menjadikan pengguna internet di negara ini mencecah 18 juta pada 2012 dan dijangka meningkat sehingga 25 juta menjelang 2016. Faktor ini juga adalah penyumbang terbesar kepada perkembangan perniagaan Internet di alam maya ini
Bahkan juga peningkatan penggunaan telefon pintar di negara kita yang mencecah 63 peratus dengan trend terkini masyarakat lebih suka membeli-belah secara dalam talian turut menggalakkan graduan menceburi perniagaan sebegini. Kewujudan sistem e-dagang ini juga telah merancakkan lagi aktiviti perniagaan dan juga transaksi kewangan tanpa had masa dan juga sempadan (Ahmad Syahrul, Zobaidah & Sham, 2012). Segala jenis perhubungan dan juga penyebaran informasi perdagangan telah menjadi titik penting dalam usaha untuk mengembangkan dan juga memperluaskan penggunaan sistem e-dagang secara global. Apatah lagi dengan adanya Zalora.com, Fashionvalet.com dan lazada.my di Malaysia yang kian digunakan dan mendapat tumpuan. Perniagaan e-dagang secara global ini membolehkan sesiapa sahaja membeli dan memiliki keinginan dan barang yang dimahukan tanpa halangan. Hanya menggunakan jari, transaksi dan penghantaran wang secara online serta kiriman barangan yang pantas menjadi kelebihan e-dagang.
Perniagaan internet merupakan salah satu aktiviti perniagaan yang menggunakan teknologi yang canggih atau lebih dikenali sebagai e-dagang iaitu melakukan urusan jual beli antara peniaga dengan pengguna melalui Internet. Di Malaysia, aktiviti perniagaan Internet semakin terkenal dan mendapat sambutan pada masa kini, selaras dengan kemajuan pembangunan dan ekonomi negara. Di samping itu, perniagaan Internet bukan sahaja khusus kepada syarikat-syarikat besar, malah terdapat juga syarikat kecil yang menjalankan perniagaan Internet, walaupun mereka mempunyai pekerjaan tetap bagi memperoleh pendapatan sampingan. Hal ini menunjukkan bahawa perniagaan Internet semakin mendapat sambutan hangat iaitu memberi kebaikan kepada peniaga mahupun pengguna. Walau bagaimanapun, perniagaan Internet juga mempunyai keburukan yang tidak dapat dijangka.
E-dagang memberikan kelebihan iaitu urusan jual beli dapat dijalankan dengan lebih mudah dan cepat di samping menjimatkan kos. Hal ini demikian kerana, pihak peniaga tidak perlu mempromosikan produk mereka di luar seperti mengadakan promosi di tepi-tepi jalan, pasar raya dan tempat-tempat awam yang lain. Para peniaga juga boleh membuat promosi dengan mudah iaitu mengiklankan setiap produk mereka dengan menggunakan kemudahan Internet. Kerja-kerja promosi bukan sahaja dapat dijalankan dengan mudah, malahan kosnya juga dapat dikurangkan, antaranya kos pengangkutan dan tenaga kerja dalam aktiviti promosi. Keadaan ini turut memudahkan pelanggan dalam urusan pembelian barang. Pelanggan tidak perlu membuang masa untuk membuat tempahan di kedai malah boleh membuat tempahan melalui Internet sahaja.
Di samping itu, e-dagang juga dapat meluaskan pasaran di serata dunia. Sebagai contohnya, produk Malaysia seperti pencuci muka berjenama murah bukan sahaja tertumpu di dalam negara sahaja, malah boleh meluaskan pasarannya ke luar negara juga seperti Indonesia, Filipina, Singapura, India, mahupun Amerika Syarikat. Penjualan barang di luar negara bukan sahaja memperkenalkan jenama produk Malaysia Ahmad Syahrul, Zobaidah & Sham, 2012)., malah memberi keuntungan besar di samping meningkatkan ekonomi negara. Hal ini berikutan wujudnya pertukaran mata wang asing dalam aktiviti jual beli antara Malaysia dengan negara luar mula berminat terhadap barangan dari Malaysia dan mula menyebarkan berita tersebut kepada rakan-rakan mereka.
Selain itu, e-dagang juga memberikan impak kepada ekonomi negara, lebih-lebih lagi dari aspek pelancongan. Dalam sektor pelancongan, kebiasaannya setiap hotel dan pusat pelancongan akan menjual produk pelancongan mereka iaitu dengan membuat promosi mereka melalui Internet supaya pasaran akan lebih luas sehingga ke luar negara. Keadaan ini dapat menarik pelancong yang lebih banyak untuk datang dan bercuti ke Malaysia. Pendapatan negara melalui pertukaran mata wang asing bukan sahaja meningkat, malah persaingan antara negara maju yang lain juga dapat diatasi. Keadaan ini menunjukkan bahawa negara Malaysia juga mampu memberikan saingan yang hebat dalam sektor pelancongan melalui penggunaan alatan yang canggih dan berteknologi tinggi.
Di samping itu, kadar penggunaan media sosial seperti facebook yang mencecah kepada 46.6 peratus turut sama menyumbang kepada perkembangan e-dagang (Ahmad Syahrul, Zobaidah & Sham, 2012). Apatah lagi pengiklanan secara percuma di media sosial seperti di facebook ini adalah yang terbaik disebabkan hampir setiap daripada kita mempunyai akaun facebook sendiri.
Bahkan juga peningkatan penggunaan telefon pintar di negara kita yang mencecah 63 peratus dengan trend terkini masyarakat lebih suka membeli-belah secara dalam talian turut menggalakkan graduan menceburi perniagaan sebegini. Kewujudan sistem e-dagang ini juga telah merancakkan lagi aktiviti perniagaan dan juga transaksi kewangan tanpa had masa dan juga sempadan (Ahmad Syahrul, Zobaidah & Sham, 2012). Segala jenis perhubungan dan juga penyebaran informasi perdagangan telah menjadi titik penting dalam usaha untuk mengembangkan dan juga memperluaskan penggunaan sistem e-dagang secara global. Apatah lagi dengan adanya Zalora.com, Fashionvalet.com dan lazada.my di Malaysia yang kian digunakan dan mendapat tumpuan. Perniagaan e-dagang secara global ini membolehkan sesiapa sahaja membeli dan memiliki keinginan dan barang yang dimahukan tanpa halangan. Hanya menggunakan jari, transaksi dan penghantaran wang secara online serta kiriman barangan yang pantas menjadi kelebihan e-dagang.
Perniagaan internet merupakan salah satu aktiviti perniagaan yang menggunakan teknologi yang canggih atau lebih dikenali sebagai e-dagang iaitu melakukan urusan jual beli antara peniaga dengan pengguna melalui Internet. Di Malaysia, aktiviti perniagaan Internet semakin terkenal dan mendapat sambutan pada masa kini, selaras dengan kemajuan pembangunan dan ekonomi negara. Di samping itu, perniagaan Internet bukan sahaja khusus kepada syarikat-syarikat besar, malah terdapat juga syarikat kecil yang menjalankan perniagaan Internet, walaupun mereka mempunyai pekerjaan tetap bagi memperoleh pendapatan sampingan. Hal ini menunjukkan bahawa perniagaan Internet semakin mendapat sambutan hangat iaitu memberi kebaikan kepada peniaga mahupun pengguna. Walau bagaimanapun, perniagaan Internet juga mempunyai keburukan yang tidak dapat dijangka.
E-dagang memberikan kelebihan iaitu urusan jual beli dapat dijalankan dengan lebih mudah dan cepat di samping menjimatkan kos. Hal ini demikian kerana, pihak peniaga tidak perlu mempromosikan produk mereka di luar seperti mengadakan promosi di tepi-tepi jalan, pasar raya dan tempat-tempat awam yang lain. Para peniaga juga boleh membuat promosi dengan mudah iaitu mengiklankan setiap produk mereka dengan menggunakan kemudahan Internet. Kerja-kerja promosi bukan sahaja dapat dijalankan dengan mudah, malahan kosnya juga dapat dikurangkan, antaranya kos pengangkutan dan tenaga kerja dalam aktiviti promosi. Keadaan ini turut memudahkan pelanggan dalam urusan pembelian barang. Pelanggan tidak perlu membuang masa untuk membuat tempahan di kedai malah boleh membuat tempahan melalui Internet sahaja.
Di samping itu, e-dagang juga dapat meluaskan pasaran di serata dunia. Sebagai contohnya, produk Malaysia seperti pencuci muka berjenama murah bukan sahaja tertumpu di dalam negara sahaja, malah boleh meluaskan pasarannya ke luar negara juga seperti Indonesia, Filipina, Singapura, India, mahupun Amerika Syarikat. Penjualan barang di luar negara bukan sahaja memperkenalkan jenama produk Malaysia Ahmad Syahrul, Zobaidah & Sham, 2012)., malah memberi keuntungan besar di samping meningkatkan ekonomi negara. Hal ini berikutan wujudnya pertukaran mata wang asing dalam aktiviti jual beli antara Malaysia dengan negara luar mula berminat terhadap barangan dari Malaysia dan mula menyebarkan berita tersebut kepada rakan-rakan mereka.
Selain itu, e-dagang juga memberikan impak kepada ekonomi negara, lebih-lebih lagi dari aspek pelancongan. Dalam sektor pelancongan, kebiasaannya setiap hotel dan pusat pelancongan akan menjual produk pelancongan mereka iaitu dengan membuat promosi mereka melalui Internet supaya pasaran akan lebih luas sehingga ke luar negara. Keadaan ini dapat menarik pelancong yang lebih banyak untuk datang dan bercuti ke Malaysia. Pendapatan negara melalui pertukaran mata wang asing bukan sahaja meningkat, malah persaingan antara negara maju yang lain juga dapat diatasi. Keadaan ini menunjukkan bahawa negara Malaysia juga mampu memberikan saingan yang hebat dalam sektor pelancongan melalui penggunaan alatan yang canggih dan berteknologi tinggi.
Di samping itu, kadar penggunaan media sosial seperti facebook yang mencecah kepada 46.6 peratus turut sama menyumbang kepada perkembangan e-dagang (Ahmad Syahrul, Zobaidah & Sham, 2012). Apatah lagi pengiklanan secara percuma di media sosial seperti di facebook ini adalah yang terbaik disebabkan hampir setiap daripada kita mempunyai akaun facebook sendiri.
No comments:
Post a Comment