Wednesday, 23 November 2016

Masa Hadapan Industri Francais di Malaysia



Perkara mengenai industri francais merupakan satu kaedah pemasaran yang berasaskan pemberian hak dan tanggungjawab sudah dibincangkan sebelum ini. Malah, industri francais komited bagi menjalankan sesuatu perniagaan menggunakan tanda nama atau tanda niaga, sistem, lokasi atau kawasan dan jangkamasa yang ditentukan.Manakala dari sudut perundangan (Akta Francais) pula,francais didefinasikan sebagai kontrak atau perjanjian samada secara nyata atau tersirat, secara lisan atau tertulis di antara 2 orang atau lebih di mana francaisor berhak untuk membenarkan francaisi mengendalikan perniagaan mengikut sistem francais yang ditentukan oleh francaisor selama tempoh yang ditentukan oleh francaisor. 
Jika dilihat dari segi masa hadapan francais, laporan KPDNKK menyatakan bahawa ramai peserta francais sangat bergantung pada agensi kerajaan untuk pembiayaan dan sokongan, seperti geran dan pinjaman mudah. Malah, dalam industri francais, penjenamaan berbilang produk memberikan peluang kepada perniagaan francais di Malaysia untuk mengembangkan dan menjangkau pasaran yang lebih besar sambil mengukuhkan jenama francais berbilang. Di Malaysia, contoh penjenamaan berbilang adalah apabila jenama Cinnabon dan Aunty Anne’s Pretzel dimiliki oleh usahawan yang sama dan sering dipasarkan bersama.
Setakat ini, pemfrancaisan sambilan belum lagi wujud di Malaysia, iaitu apabila francaisi bekerja dengan keupayaan sambilan kurang daripada 40 jam seminggu. Disebabkan jenis model francais ini, ia lebih sesuai dengan francais berasaskan perkhidmatan walaupun ia juga boleh memainkan peranan dalam skim pemfrancaisan mikro, yang melaluinya perbelanjaan francais ini lebih mampu ditanggung. Di negara maju, teknologi dalam talian terbukti berjaya meningkatkan kecekapan dan sifat mesra perniagaan dalam pendaftaran dan pemfailan tahunan.
Teknologi menghantar dan mengarkibkan dokumen francais untuk syarikat francais dalam negeri dan antarabangsa boleh didapati secara meluas, membolehkan dokumen yang diserahkan kepada pembeli prospektif dan perakuan mereka direkodkan dan diselenggarakan dalam fail yang selamat untuk francaisor. Oleh itu, masa hadapan industry francais di Malaysia menjadi cerah dengan adanya teknologi dalam talian membolehkan penjimatan dibuat dari segi pentadbiran dan keperluan penyimpanan serta mengurangkan kesilapan. Kajian 2007 di AS menunjukkan francaisor sederhana membelanjakan lebih daripada AS$2,8000 (RM9,800) untuk pencetakan dan pos sahaja. Penjimatan masa juga salah satu faktor, apabila kajian itu mendedahkan bahawa 92% memerlukan bantuan pentadbiran untuk menyediakan dan mengepos pendedahan mereka.
Tambahan pula, masa hadapan francais menjadi konsisten dengan adanya permintaan terhadap produk dan perkhidmatan pematuhan Syariah semakin meningkat dalam tahun kebelakangan dengan populasi Islam dianggarkan berjumlah 1.8 bilion setakat 2010. Bilangan ini dijangka mewakili 30 peratus daripada jumlah populasi dunia menjelang 2025. Berdasarkan penyelidikan terkini oleh Forum Halal Dunia, Malaysia menunjukkan bahawa jumlah saiz pasaran makanan halal global bernilai kira-kira AS$635 bilion (RM2,030 bilion) pada 2009 dan dijangka mencecah AS$662 bilion (RM2,100 bilion) pada 2010.
Pakar industri halal percaya bahawa seluruh industri halal (semua produk dan perkhidmatan halal tidak termasuk perbankan) kini dianggarkan bernilai AS$2.3 trilion (RM7.4 trilion). Ini memberi Malaysia peluang untuk turut menjadi pusat francais Islam, dengan sijil dan logo halal Malaysia diterima di seluruh dunia dan penggunaan MS 1500:2004 Malaysia sebagai standard halal antarabangsa oleh Suruhanjaya Codex Alimentarius. Standard ini ialah satu-satunya rujukan halal di bawah Pertubuhan Perdagangan Sedunia (“WTO”) yang menyediakan garis panduan tentang pelabelan produk halal.
Dari segi perniagaan halal boleh francais, konsep halal tidak terpakai hanya kepada penyediaan produk makanan, tetapi turut merangkumi kosmetik, farmaseutikal, pakaian, perkhidmatan kewangan dan pakej pelancongan. Ini membolehkan julat perniagaan yang luas dan pelbagai difrancaiskan dan dieksport ke pasaran yang menguntungkan seperti rantau Timur Tengah dan China.

No comments:

Post a Comment